יואב אופק

רוצה ולא יוצא: על חרדת ביצוע של צעירים

רוצה ולא יוצא: על חרדת ביצוע של צעירים

20% מהצעירים שבין גילאי 18-30 סובלים מחרדת ביצוע שהיא בעיה פסיכולוגית בעיקרה, שבמסגרתה הגבר אינו מצליח להגיע לזיקפה טובה המאפשרת חדירה בזמן שהוא מעוניין לבצע אותה, אך לא נתקל בבעיה בזמן אוננות .

חרדת הביצוע לרוב מופיעה במעבר משלב המשחק המקדים לשלב הלבשת הקונדום בכוונה לבצע חדירה, ולכן גברים רבים נוטים להאשים את הקונדום בבעיה, אולם במקרים רבים הבעיה עלולה להתרחש גם רגע לפני חדירה ללא קונדום.

 

אי ההצלחה לרוב מכניסה את הגבר למעגל סגור של אכזבה ופחדים, כל מפגש מיני הופך למבחן: כך, גם אם בפעם הראשונה העדר הזיקפה נובע מבעיה בנאלית ולא משמעותית, כמו סתם התרגשות או עייפות, הרי שהלחץ והזיכרון של אותו כישלון והפחד שיחזרו על עצמם מלווה את הגבר בכל ניסיון נוסף שהוא עושה, וכמו נבואה שמגשימה את עצמה, החשש מכישלון מביא את הכישלון הבא. אם באחת הפעמים בת הזוג גם מביעה אכזבה או דחיה כתוצאה מכך, ההשפעה הנפשית על הגבר מוגברת עוד יותר, שכן הגבריות שלו נפגעת.

 

הסיבה הנפשית היא זו שמאפיינת את הרוב המוחלט (99%) של המטופלים הצעירים. מדובר בגברים צעירים ובריאים שחווים ירידה בזיקפה וחוסר יכולת לתפקד. הסיבות לכך יכולות להיות שונות:

 

  • התרגשות,
  • ניסיון להרשים את בת הזוג, (לעיתים דווקא עם בת זוג מזדמנת אין בעיה.)
  • ביישנות או חוסר בטחון עצמי כמו גם דימוי גוף נמוך.
  • איום או תחושה של מבחן, (אם בת הזוג מאוד מנוסה או מאוד מינית בהתנהגותה והגבר חושש מהשוואות עם פרטנרים קודמים או מכך שלא יצליח לעמוד בסטנדרטים שלה.)
  • חוסר זמן או תנאים לא מתאימים לקיום יחסי מין, למשל אם מקיימים יחסים בלחץ שאחד ההורים עומד לחזור הביתה, נמצא בחדר השני או עלול להיכנס בכל רגע.
  • עייפות או אם הגבר טרוד במחשבות על משהו אחר.
  • שימוש מוגזם באלכוהול.

 

לפעמים, חווית הכישלון הראשוני מועצמת כתוצאה ממצב נפשי בעייתי שבו נמצא המטופל מלכתחילה, למשל מדיכאון, שמביא לירידה בחשק המיני. כל הסיבות הללו, ביחד או לחוד, יכולות להביא לכך שהזיקפה לא מגיעה

סיבה נוספת היא חשיפה מוקדמת לתכנים פורנוגרפיים. יותר ממחצית הבנים נחשפים לפורנוגרפיה כבר לפני גיל 11, וממשיכים לצפות בסרטונים שונים לאורך התבגרותם. כתוצאה מכך הם גדלים עם תפיסות מעוותות לגבי יחסי מין בכלל והציפיות מהם בפרט.

גברים צעירים עשויים להגיע למיטה מלכתחילה עם רגשות נחיתות על כך שאין להם את הנתונים של שחקן פורנו ועם החשש שהם עומדים לאכזב את בת הזוג שלהם, ומעגל הקסמים מתחיל אצלם עוד לפני שחוו כישלון, אלא רק מהחרדה שהם עומדים לחוות אותו. במצב של מתח, מתרחשת בגוף הפרשת הורמון האדרנלין שגורם לכיווץ כלי הדם והפניית כל הדם לשמירה על האיברים החיוניים: המוח, הלב, הריאות, הכליות והכבד. משמעות הדבר היא שהדם לא מגיע לאיבר המין ואין זיקפה.

אם בכל זאת נכנסת למעגל של חרדה ואינך מצליח לצאת ממנו תוך כדי יחסי המין, כדאי לשוחח עם בת הזוג וליצור "תוכנית טיפול" במסגרתה תקבעו שלא מקיימים יחסי מין עם חדירה במשך שבוע או שבועיים. בזמן הזה תתחבקו, תלטפו אחד את השני ותלמדו ליהנות ממגע מיני זה עם זה בלי לחצים וציפיות. לעיתים קרובות פסק זמן כזה מספיק כדי להחזיר את הזיקפה גם ברגע האמת.

 

 

 

 

 

 

 

 

על הכותב:
רוצה ולא יוצא: על חרדת ביצוע של צעירים
יואב אופק
בכיר MCIL מדריך מוסמך

אימון הורים, אימון לזוגיות, אימון למערכות יחסים, אימון קבוצתי

פרסום מאמר אורח - בלוג לשכת המאמנים

רוצים שנפרסם מאמרים שלכם?

דילוג לתוכן