חגית דאבוש

מיינדפולנס: דרך לרגיעה פנימית בתקופת מלחמה וגם בשגרה

מיינדפולנס: דרך לרגיעה פנימית בתקופת מלחמה וגם בשגרה

מלחמה היא אירוע טראומטי שיכול לגרום למתחים, אי שקט וחרדות. מתחים אלו יכולים להשפיע על הבריאות הפיזית והנפשית שלנו.

מיינדפולנס היא טכניקה פסיכולוגית ורוחנית המלמדת להיות מודעים למחשבות, לרגשות ולתחושות הגוף שלנו ברגע הנוכחי, ללא שיפוט.

מיינדפולנס עוזרת לנו להתחבר לעצמנו ולעולם סביבנו ברמה עמוקה יותר.

זוהי טכניקה עתיקה ששורשיה בבודהיזם, אך היא זכתה לפופולריות רבה בשנים האחרונות במערב.

בתקופת מלחמה, מיינדפולנס מספקת לנו תמיכה רוחנית, עידוד ועוזרת לנו למצוא שלום פנימי בתוך עולם של אי-שקט.
בשגרה מיינדפולנס מספקת לנו חיבור לעולם פנימי שקט, יכולת התמודדות עם לחצי החיים ויכולת להבין סיטואציות ולקבל החלטות בפוקוס ובהירות.

מיינדפולנס עוזרת להפגת מתחים בתקופת מלחמה במספר דרכים:

  • היא מאפשרת לנו להיות מודעים למחשבות, לרגשות ולתחושות הגוף שלנו ברגע הנוכחי. כאשר אנו מודעים למצבנו הפנימי, אנו יכולים להתחיל לשלוט בו טוב יותר.
  • היא עוזרת לנו להפחית את ההתמקדות במחשבות טורדניות וחרדות. כאשר אנו מתמקדים ברגע הנוכחי, אנו מתעסקים פחות במחשבות על העבר או העתיד.
  • היא מעודדת אותנו לקבל את המצב כפי שהוא. כאשר אנו מקבלים את המצב כפי שהוא, אנו פחות נוטים להילחם בו, מה שיכול להפחית את המתח והלחץ.

אפשר להתחיל לתרגל מיינדפולנס עם תרגילים פשוטים, כגון:

  • תרגילי נשימה: סגרו את העיניים והתמקדו בנשימתכם. הרגישו את האוויר נכנס לאף שלכם, יורד לאט לריאות שלכם, ומתפזר וזורם לתוך הגוף שלכם. לאחר כמה דקות, החלו לנשוף לאט ובעדינות.
  • תרגילי גוף: הקדישו כמה דקות להתבוננות בגוף שלכם. הרגישו את מיקום הגוף שלכם, את התחושות שלכם, ואת התנועות שלכם.
  • תרגילי מחשבות: הקדישו כמה דקות להתרכזות במחשבות שלכם. הרגישו את המחשבות עולות ויורדות, מבלי להתעכב עליהן או לשפוט אותן. תנו להן לעבור ללא ניתוח ורגש.

בתקופת מלחמה, קל להתמקד במחשבות טורדניות על העבר או העתיד והעניין במיינדפולנס הוא "לפקס" את תשומת הלב בכאן ועכשיו, בעצמכם ולא במחשבות על מה שקרה או יקרה.

אחרי מספר דקות הנשימה משתנה, המתח מתרופף או נעלם והתחושה משוחררת הרבה יותר.

אפשר לתרגל מיינדפולנס גם באמצעות מדיטציה. ישנם סוגים רבים של מדיטציה, ואפשר למצוא מגוון שיעורים ומדריכים ברשת או להגיע למפגשים אצל מאמן / מנחה.

מחקרים הראו כי תרגול מיינדפולנס יכול להביא לשיפור משמעותי בתחומים הבאים:

  • הפחתת מתחים: מחקר שפורסם בכתב העת "Journal of Clinical Psychology" מצא כי תרגול מיינדפולנס במשך 8 שבועות הוביל להפחתה של 25% ברמות המתח של המשתתפים.
  • שיפור הריכוז והקשב: מחקר שפורסם בכתב העת "Psychosomatic Medicine" מצא כי תרגול מיינדפולנס במשך 8 שבועות הוביל לשיפור של 20% ביכולת הריכוז של המשתתפים.
  • הפחתת הסימפטומים של דיכאון וחרדה: מחקר שפורסם בכתב העת "Journal of Consulting and Clinical Psychology" מצא כי תרגול מיינדפולנס במשך 12 שבועות הוביל להפחתה של 50% ברמות הדיכאון וחרדה של המשתתפים.
  • שיפור היכולת לוויסות רגשי: מחקר שפורסם בכתב העת "Emotion" מצא כי תרגול מיינדפולנס במשך 8 שבועות הוביל לשיפור של 30% ביכולת הוויסות הרגשי של המשתתפים.
  • שיפור היחסים עם עצמנו ועם הסביבה שלנו: מחקר שפורסם בכתב העת "Mindfulness" מצא כי תרגול מיינדפולנס במשך 12 שבועות הוביל לשיפור של 20% בתחושת הקשר עם עצמנו ועם הסביבה שלנו

לסיכום:

תרגול מיינדפולנס יכול להביא לשיפור במגוון רחב של תחומים, לרבות הפחתת מתחים, שיפור הריכוז והקשב, הפחתת הסימפטומים של דיכאון וחרדה, שיפור היכולת לוויסות רגשי ושיפור היחסים עם עצמנו ועם הסביבה שלנו.

תרגול מיינדפולנס יכול להיות יעיל כאשר הוא מתבצע באופן קבוע. מומלץ להתחיל עם תרגילים פשוטים כפי שפורטו מעלה. ככל שתתרגלו יותר, כך תהפכו טובים יותר במודעות ובתרגול מיינדפולנס והשקט הפנימי יגבר ללא קשר למתרחש מסביבנו

אם אתם לא מצליחים להגיע לרגיעה, להתרכז והמתח בתוככם משבש את חייכם, צרו קשר עם מאמן או סדנת מיינדפולנס שתעזור לכם לשחרר את המתח וללמוד לתרגל מיינדפולנס גם בצורה עצמאית בהמשך.

הכותבת: חגית דאבוש – מאמנת לשינוי מנטלי ורגשי –  מוסמכת CCIL חברה בלשכת המאמנים

על הכותב:
מיינדפולנס: דרך לרגיעה פנימית בתקופת מלחמה וגם בשגרה
חגית דאבוש
מוסמכת CCIL

אימון אישי

פרסום מאמר אורח - בלוג לשכת המאמנים

רוצים שנפרסם מאמרים שלכם?

דילוג לתוכן