אסתר שדה כהן

מה בא קודם- המוטיבציה או התרגולת?

מה בא קודם- המוטיבציה או התרגולת?

לכולנו יש בחיים את המשימות הספיציפיות שיכולות להיעשות רק עם פרץ מוטיבציה גדול, ניקח לדוגמא את ה-משימה מסוג זה: סידור ארון הבגדים שלנו. זה מתחיל מתהליך של באסה כל פעם שפותחים את הארון וקול שמתריע לנו: "צריך לסדר את הארון", צריך למצוא זמן לסדר את הארון", "השבוע זה קורה".

לבסוף מגיע היום הזה שגל מוטיבציה גדול שוטף אותנו, קול מעודד אומר: "הידד! היום זה היום!" ואנחנו מתחילים להוציא את כל הבגדים מהארון לחלל החדר ואז מגיע הרגע הזה, אנחנו מסתכלים על הבגדים, הבגדים מסתכלים עלינו וברגע אחד, גל המוטיבציה ששטף אותנו מתאדה ואותו מחליפה סערה. הקול מתחלף לקול מיואש "מאיפה מתחילים?" "למה עשיתי את זה?!"

כמו משימת סידור הבגדים, כך לעיתים אנחנו פוגשים את עצמנו במסע של היציאה לעצמאות; הקמת עסק מתחילה עם מוטיבציה מאוד גבוהה, והמציאות היא אחרת לגמרי, אפילו העיסוק בדבר שאנחנו הכי אוהבים בעולם מביא איתו את הקול המיואש שמגיע אחרי ריקון הארון מהבגדים. מוטביציה היא הכוח המניע, היא מורכבת מקול פנימי מעודד ורצון להשיג מטרה היא באה לידי ביטוי בביצוע, בפעולה. יצאתי לחקור ושאלתי מאות בעלי ובעלות עסקים סדרה של שאלות על המוטיבציה שלהם בעשייה העסקית. שאלות כמו: מה מניע אותך לפעולה? מאיפה המוטיבציה שלך מגיעה? באיזה נושא היית רוצה לקבל מוטיבציה בעסק? מה מניע אותך לעשייה כשאין לך מוטיבציה?

וכל זה במטרה לחקור את השאלה הגדולה: מה בא קודם המוטיבציה או התרגולת, העשייה? האוטומט שלי אמר שברור שקודם מגיעה מוטיבציה שמניעה אותי לפעולה- קודם מוטיבציה. אך הממצאים מהראיונות שערכתי מראים שאין תשובה חד משמעית וחילקתי את המשימות ל-3 סוגים: 1) משימות שקודם העשייה האוטמטית שלהן, מביאה פרץ של מוטיבציה לעשות עוד ועוד פעולות למשל, פתיחת המחשב והחלונות הנחוצים לנו לעבודה הוביל למוטיבציה והעשיית פעולות נוספות כמו: כתיבה שיווקית, סידור מצגת להרצאה, שליחת הצעות מחיר וכד'. 2) משימות שכדי לעשות אותן, נדרשת פעולה נוספת, פעולה שתייצר תנועה בגוף, שתייצר את אותו דחף מניע לעשות את המשימה למשל, אימון כושר לפני תחילת יום עבודה. 3) משימות שהמוטיבציה אליהן קיימת כבר זמן מה, אותו קול פנימי שמעודד אותנו ומשכנע אותנו, שהחיים שלנו יהיו טובים יותר במידה ונבצע משימה כזאת או אחרת כמו למשל תהליך ירידה ושמירה על המשקל.

במצב של אי עשייה או בטענה שאין לי מוטיבציה יש לבדוק הכין מתחבא הקול הפנימי שמעודד אותנו להגשים אתה מטרות שלנו, לעלות אותו מעל הקול הביקורתי, אותו שדון שתוקע אותנו במקום. ובנוסף, לחזור למטרות שלנו או לעצור ולכתוב מטרות חדשות כאלה שיתנו חיים חדשים לחיבור הפנימי שלנו עם העשייה החיצונית

ויניעו אותנו מחדש לעשייה מלאה מוטיבציה או למוטיבציה מלאה עשייה 😉

על הכותב:
מה בא קודם- המוטיבציה או התרגולת?
אסתר שדה כהן
מקצועית PCIL

אימון למנהלים, אימון עסקי, אימון קבוצתי

פרסום מאמר אורח - בלוג לשכת המאמנים

רוצים שנפרסם מאמרים שלכם?

דילוג לתוכן