נטע אשרוב

איך אנחנו פוגשים טראומה וגירושים? מאפיינים ומפתחות להתמודדות עם שינויים גדולים בחיים

איך אנחנו פוגשים טראומה וגירושים? מאפיינים ומפתחות להתמודדות עם שינויים גדולים בחיים

מדברים עכשיו הרבה על טראומה משנית שכנראה כולנו חווים את זה במידה כזו או אחרת מאז ה 7 באוקטובר. החוויה עצמה של מה שארע באותה שבת בקיבוצים, בבסיסים, אירוע החטיפה, הלחימה שממשיכה ובכלל תחושת הביטחון שנפגעה.

אני רוצה לעשות חיבור בין תחושת הטראומה המשנית שכולנו חווים, ובין טראומה שהרבה פעמים חווים בגירושים:

מצבי טראומה אלה אירועים או חוויות שבהם מרגישים חוסר אונים, מצבים שבהם המוח ההישרדותי מרגיש שיש עליו איום והתגובה שלנו תהיה אחת משלושת תגובות ה F: לברוח/להילחם/לקפוא או חוסר תפקוד. זה מוכר מאוד בזמן גירושים ובא לידי ביטוי כשיש ממש מאבק בין בני הזוג, שבוחרים באופציה של "להילחם" fight, יש מלחמה על משאבי, על כסף, על הילדים, על הרכוש ועוד.

עוד מתופעות הטראומה, זה הלחץ וסטרס מתמשך, שנוצר כשאנחנו חושבים שיש תחושה שהאירועים החיצוניים גדולים עלינו ולא יכולים להתמודד עם זה ובעצם מחכים שמישהו יגיד לנו מה לעשות, איך לנהוג, איך לקבל החלטות, ושוב תחושת חוסר אונים מאוד חזקה.

מה שגורם לנו להרגיש במצב חירום זו הקטיעה של הרצף התפקודי, כמו במצב של גירושין וכמו במצב של מלחמה: סדר היום משתנה, השגרה משתנה, האנשים שסביבי אינם אותם אנשים. למשל אחרי גירושים יש שינוי משפחתי, שינוי בחברים, לעיתים שינוי במקום המגורים, והילדים לא נמצאים איתנו כל הזמן. גם במלחמה יש שינוי של שגרת היום, אם מישהו או מישהי במילואים אז אינם לידינו כמו קודם, וגם פה השגרה השתנתה.

מפתחות החזרת האונים ושליטה: אחרי גירושים ובמצב טראומה/לחץ

  • נרמול של המצב, מה שחווים זה נורמלי וטבעי ובסדר לתת לזה מקום לתחושות ומחשבות.
  • אמפטיה, שיקוף ולתת תוקף לחוויה.
  • חיבור לכוחות ומשאבים ומה שכן יציב בחיים: כמו שגרת עבודה, התנדבות, ניהול שגרת חיי היום יום בבית, לעזור למי שצריך עזרה מאוד עוזר.

עוד כלים מהמתודה שלפיה אני עובדת עם אנשים אחרי גירושים, זה 4 ה"ת" וזה נוגע בכל תחומי החיים:

  1. תקציב – לבנות סדר חדש שיכול להתאים לסיטואציה החדשה: במצב של מלחמה, להמעיט צריכה כי לא יודעים כמה זמן תהיה ירידה בהכנסה, וכך אחרי גירושים, לעשות הערכה מחדש של הכנסות והוצאות ולבנות תקציב חודשי שיודעים שמעכשיו איתו צריך להסתדר. בייחוד לגבי נושא המזונות, מי שמשלם אותם צריך לדעת שיש את ההוצאה הזו, ומי שמקבל, אמור להסתדר עם מסגרת חדשה של הוצאות לילדים. מעבר לתקציב יש לבנות רשימת מטרות לעתיד ולכל מטרה להכין חיסכון/תקציב, למשל: אירועים בחיים שיגיעו ויש לתקצב אותם כמו בר מצווה, או רכישת רכב, או שכר לימוד באוני' ועוד כל מיני הוצאות שיש וצריך להתכונן אליהן.
  2. תזונה – לאכול בריא, לבנות תפריט שיתמוך בגוף, שייתן כוחות ויחזק ולא ישאב אנרגיה
  3. תנועה – מה שמתאפשר לגוף: הליכה, ריצה, יוגה וכו'. שחרור של הורמוני אנדורפינים שעושים לנו טוב ותחושת הכוח הפיזי משפיעה על כוח מנטלי, ככל אנחנו יותר חזקים בגוף זה עוזר מנטלית לדעת שיכולים לעמוד באתגרים.
  4. תודעה – הבנה שצריך להפריד בין האירועים ומחשבות לבין אני עצמי, וזה משהו שקורה והוא יחלוף, ולעשות הרבה עבודה של שינוי תודעתי, להבין שמה שקורה זה זמני ואיפה יש לי משהו יציב בחיים: הילדים/משפחה/עבודה/חברים/ספורט

מזמינה אותך להוריד את  המדריך למודעות כלכלית שהכנתי, שיש בו ממש כלים להתחיל בצעדים ראשונים לבניית תקציב ומטרות:  https://lp.vp4.me/q11p

 

בהצלחה, נטע אשרוב – מצמיחה למודעות כלכלית

על הכותב:
איך אנחנו פוגשים טראומה וגירושים? מאפיינים ומפתחות להתמודדות עם שינויים גדולים בחיים
נטע אשרוב
מוסמכת CCIL

אימון אישי, אימון לזוגיות, אימון למערכות יחסים

פרסום מאמר אורח - בלוג לשכת המאמנים

רוצים שנפרסם מאמרים שלכם?

דילוג לתוכן