גלית קדמי ביבר

איך אימון לערך עצמי גבוה משפיע על הזוגיות

איך אימון לערך עצמי גבוה משפיע על הזוגיות

אני פוגשת אנשים וזוגות בשלבים שונים של הזוגיות, לפני נישואין, נשואים טריים, נשואים באמצע החיים, או בגילאים בוגרים יותר (הזוג המבוגר ביותר שהיה אצלי הגבר היה בן 76 וזה היה כל כך מרגש בעיני). מה שמשותף לכולם, מעבר לזוגיות מחלישה, ריבים בלתי פוסקים, לופים של כעסים, התנתקויות ומרחק כואב, הוא שלפחות לאחד מבני הזוג היה ערך עצמי נמוך.

לאורך השנים הבנתי כמה יש חיבור בין תחושת הערך העצמי שלנו לכמה הזוגיות שלנו תהיה טובה.

אתחיל בהסבר מהו ערך עצמי: הערך העצמי הוא סוג של מדד שאנחנו נותנים לעצמנו, כמו שווי עצמי. הוא נבנה מתוך התפיסה העצמית שלנו, הרגשות וההתנהגות שלנו לגבי המראה, התיפקוד שלנו בתחומים שונים בחיים, הכישורים והיכולות שלנו. ככל שהתפיסה שלנו חיובית לגבי עצמנו, ככל שאנחנו מעריכים את איך שאנחנו מתנהגים, ככל שנרגיש רגשות חיוביים, ככה נעריך את עצמנו יותר.

כאשר הערך העצמי שלנו נמוך זה ישפיע על הזוגיות בדרכים הבאות:

  • אנחנו ניטה לבחור בבן/בת זוג שלא בהכרח מיטיבים איתנו, שאנחנו מתפשרים עליהם, שאנחנו מאמינים שיעלו לנו את הערך העצמי. כלומר לא בחירה כנה ומחוברת למי שהיינו רוצים ואנחנו לא תמיד יודעים לזהות את זה.
  • אנחנו נישאר במערכת זוגית רעילה, פוגענית, מקטינה, כי אנחנו לא מרגישים שאנחנו ראויים למשהו טוב יותר, לא מגיע לנו.
  • אנחנו נהיה עסוקים בלקבל אישורים מבן/בת הזוג מאחר ואנחנו לא סומכים על עצמנו ותלויים בהערכה חיצונית.
  • אנחנו נתערער בקלות אל מול ביקורת והאשמה שקיימת בכל זוגיות, מאחר וממילא אנחנו מחזיקים בהרבה ביקרת עצמית והלקאה עצמית.
  • אנחנו נרצה את בן/בת הזוג ולא נפעל בנאמנות לערכים שלנו, לא נהיה אותנטיים כי נחשוש לאבד את האהבה של האחר, כי אנחנו לא מגובשים אל מול הערכים והאני מאמין שלנו. נהיה בקשרים של נתינת יתר או אף ניצול.
  • נתקשה לוסת את עצמנו רגשית ולהכיל רגשות קשים שמגיעים באופן טבעי בזוגיות כי תמיד נתמודד עם קונפליקטים. לכן ניטה לכעס יתר, להתפרצות או להתנתקות, הסתגרות.
  • נרגיש הרבה אשמה ונפעל מתוך האשמה הזו ונהרוס יותר את הקשר.

בתהליך של אימון אישי או זוגי עובדים על לחיות בנאמנות לערכים שלנו, לאשר את עצמנו, לווסת את עצמנו רגשית, לראות את עצמנו ואת האחר בלי ביטול לא שלנו ולא של האחר.

ככל שנעלה את הערך העצמי שלנו, נלמד  לקבל ולאהוב את עצמנו יותר, נשנה את ההתנהגות שלנו כך שנעריך את עצמנו, נהפוך להיות יוצרי המציאות שלנו כי מגיע לנו, כי אנחנו ראויים וכך הזוגיות שלנו תפרח ותשגשג.

כותבת המאמר

גלית קדמי ביבר, מאמנת בכירה אישית וזוגית ומדריכת מאמנים מוסמכת

https://www.kb-coach.com/

על הכותב:
איך אימון לערך עצמי גבוה משפיע על הזוגיות
גלית קדמי ביבר
בכירה MCIL מדריכה מוסמכת

אימון אישי, אימון לזוגיות, אימון למנהלים, אימון למערכות יחסים, אימון לקריירה

פרסום מאמר אורח - בלוג לשכת המאמנים

רוצים שנפרסם מאמרים שלכם?

דילוג לתוכן