ד"ר גרי רפאל טריגר

הנוסחה לחיים מאושרים

הנוסחה לחיים מאושרים

לאחרונה חיים מאושרים הפכו להיות נושא מאוד מדובר. לא שבעבר אנשים רצו להיות לא מאושרים. אבל כיום יותר ויותר אנשים מחפשים את הדרך אל האושר, גם אם לעיתים יש בזה וויתור על תחומי חיים אחרים. כדי לאמן לחיים מאושרים צריך קודם כל להבין מה הם חיים מאושרים. יש הבדל בין אנשים וכל אחד מגדיר אחרת מהו אושר ומה עושה אותו מאושר. נשאלת השאלה האם יש איזו נוסחה כללית שנותנת תובנות להבנת גורמי היסוד לחיים מאושרים.

פעמים רבות בדיבור בין אנשים אנחנו שומעים את הסיסמה "העיקר הבריאות". אני טוען שהבריאות חשובה מאוד אבל העיקר הוא לחיות חיים מאושרים. המסקנה היא: "העיקר הוא האושר".

אני מציע נוסחה לחיים מאושרים – אני פתוח לשמוע הסתייגויות, טיעונים והצעות אחרות. להלן הנוסחה:

F(MAPHAM) = חיים מאושרים

נתחיל מהסוף. חיים מאושרים הם פונקציה (F) של ארבעת גורמי הנוסחה:

כסף (Money)

אנשים (People)

בריאות (Health)

ומשמעות החיים (Meaning)

"איש היה בארץ עוץ איוב שמו" (איוב, פרק א' פסוק א') היה תם וישר וירא אלוהים וסר מרע. נולדו לו שבעה בנים ושלוש בנות. היו לו מקנה רב וצאן וגמלים. לא כתוב בתנ"ך האם היה מאושר. יש לשער שאכן כן היה מאושר. מדוע לא? עד שהשטן הצליח לשכנע את אלוהים לעשות ניסוי. לקחת מאיוב את כל מה שיש לו. המית את בניו ובנותיו, פגע ברכושו, לקח ממנו את הצאן והגמלים. פגע בבריאותו והיכה אותו בשחין. רק אחרי סבל רב "פתח איוב את פיהו ויקלל את יומו" (איוב, פרק ג' פסוק א'). איוב לא היה מאושר. השטן לקח ממנו את הכסף והרכוש, את האנשים האהובים, את הבריאות ואת המשמעות לחיים.

כסף – האם הוא יכול לגרום לנו לאושר? כן, בוודאי. קשה להיות מאושר כאשר חסר כסף. אני לא יכול לראות אדם מאושר אם אין לו די כסף כדי להביא אוכל למשפחה או כדי לשלם עבור מקום לגור בו. צריך כמות מסוימת של כסף כדי להיות מאושר. כך גם טוענים פרופסור דניאל כהנמן, חתן פרס נובל, וחבריו (2023).  עם זאת המרוץ אחרי הכסף המאפיין אותנו בימים אלה לא רק שלא עושה אותנו יותר מאושרים, לעיתים אף להפך, מכניס אותנו למרוץ חסר תועלת וחסר תוחלת שגורם ללחצים נפשיים לתחלואות ולאומללות. כאשר אדם מסודר מבחינה כלכלית, גם אם יהיה לו עוד מיליון שקל הוא לא יאכל פעמיים ארוחת בוקר.

אנשים – בני האדם, כמעט כולנו, יצורים חברתיים. לרובנו קשה לחיות לבד בבדידות. אנשים הם מרכיב חשוב מאוד לחיים מאושרים. מעגל האנשים שמסביבנו, המשפחה הגרעינית, המשפחה המורחבת, חברים, שותפים עסקיים, לקוחות, קהילה, ועוד רבים אחרים עושים אותנו מאושרים או אומללים. אהבה, אכפתיות, הקשבה, שיחה, שייכות קהילתית ועוד, משמעותיים מאוד לאושרנו.

בריאות – בריאות היא דבר יחסי. מי מאיתנו בריא ב-100%? ראיתי אנשים נכים והם מאושרים. לבריאות לקויה אפשר להתרגל. השאלה היא עד כמה אתה סובל. אם אתה סובל מכאבים קשים, או יש לך גירוד מטריד כמו שחין (זוכרים את איוב?) קשה להיות מאושר. גם תחושת הסבל היא דבר יחסי. יש בעלי סף כאב נמוך ויש בעלי סף כאב גבוה. לבריאות יש משקל חשוב במרכיב האושר.

משמעות לחיים – העסקים המובילים בעולם מדברים על המושג “mission”. השליחות או הייעוד לקיומם. התרומה שלהם לאנושות. התרומה שמצדיקה את הקיום שלהם וגם מביאה להם רווחים כלכליים. לדוגמה חברת "אינטל" מגדירה את ייעודה כך: “We create world-changing technology that improves the life of every person on the planet”. השליחות של אינטל היא לשפר את חייהם של האנשים על פני כדור הארץ. לקחתי בהשאלה מעולם העסקים את מושג ה"ייעוד" . (raison d`etre ). "בשביל מה אני קיים". "בשביל מה אני חי". מרבית האנשים איתם אני מדבר מתקשים להבין את המושג עבור עצמם. הם חיים כי הם חיים, בכוח האינרציה. ויקטור פרנקל (1970) שחווה במחנה ריכוז את הגרוע מכל, נתן לנו להבין שמשמעות החיים יכולה לקבוע בין חיים ומוות. כשאדם יודע בשביל מה הוא חי משמעות החיים נותנת הצדקה לקיום שלו. וגם יכולה לעשותו מאושר.

ולסיכום, מה אני בתור מאמן צריך לעשות עם הנוסחה הזו? אני גם מאמן וגם פסיכולוג. משלב באופן סימולטני את שתי הדיסיפלינות. לכל מאמן יש את דרכו וסגנון האימון הייחודי לו. סוגית תפקיד המאמן יכולה להיות נושא לכתבה אחרת.

ד"ר גרי טריגר, מאמן בכיר, רכש את הכשרתו  באימון ב- CoachMe. ואת לימודיו בפסיכולוגיה באוניברסיטאות תל אביב וחיפה. שנים רבות היה מרצה, חבר סגל, במכללות אקדמיות. במקביל להוראה עבד כפסיכולוג בשירות הממשלתי ובחברת "פילת ישראל בע"מ". בקרוב ימלאו עשרים שנה לעבודתו כמנהל "מכון טריגר" הנותן שירותי אימון/ייעוץ להצלחה ולחיים מאושרים.

 

מקורות

איוב, תנ"ך. פרקים א' ו-ג'.

אינטל – מקור באינטרנט https://visionarybusinessperson.com/intel-mission-statement/

פרנקל, ו. (1970). האדם מחפש משמעות: מבוא ללוגותרפיה. תל אביב: דביר.

Killingsworth, M.A., Kahnenman, D. & Mellers, B. (2023). Income and emotional well-being: A conflict resolved. Psychological and Cognitive Sciences, 120(10).

על הכותב:
ד"ר גרי רפאל טריגר
בכיר MCIL

פרסום מאמר אורח - בלוג לשכת המאמנים

רוצים שנפרסם מאמרים שלכם?

דילוג לתוכן